Dlaczego warto chodzić do dentysty?

Regularne kontrole stomatologiczne pozwalają cieszyć się uśmiechem przez długie lata

Badanie stomatologiczne

Badanie stomatologiczne powinno być przeprowadzane regularnie u dzieci co 3 miesiące, u dorosłych co 6 miesięcy. Lekarz stomatolog może zalecić skrócenie lub wydłużenie tych okresów, w zależności od stanu jamy ustnej pacjenta. Regularne wizyty kontrolne pomogą Państwu w utrzymaniu zdrowych zębów przez długie lata.
Szczególnie duże znaczenie mają regularne wizyty dzieci. Lekarz dentysta może zaprzyjaźnić się z małym pacjentem, ocenić higienę i kondycję mlecznych zębów, czy też wyrastających zębów stałych. Wczesne wykrycie niekorzystnych nawyków dziecka (ssanie smoczka, palca, pobieranie powietrza ustami nie nosem, itp) pozwolą na szybkie leczenie za pomocą eliminowania dysfunkcji i parafunkcji, zastosowania prostych ćwiczeń lub aparatów ortodontycznych.

Instruktaż higieny jamy ustnej

Badanie stomatologiczne pozwala również na ocenę osobistej higieny jamy ustnej, weryfikację skuteczności szczotkowania i nitkowania zębów, udzielenie instruktażu i ustalenie najlepszej metody oczyszczania zębów. Lekarz stomatolog może zalecić zmianę pasty lub zastosowanie odpowiedniej; dostosowanej do potrzeb pacjenta, płukanki. Jeżeli nazębna płytka bakteryjna nie jest regularnie usuwana- twardnieje i w ten sposób powstaje kamień nazębny. Jest on przyczyną chorób przyzębia, ale także przyczynia się do rozwoju próchnicy w zębach (to w płytce bytują i rozmnażają się bakterie próchnico twórcze). Twardy osad nazębny nie jest możliwy do usunięcia za pomocą zwykłej szczoteczki. Konieczne jest tu profesjonalne czyszczenie za pomocą aparatu ultradźwiękowego w gabinecie stomatologicznym.

Zabiegi profilaktyczne

Systematyczne wizyty dają lekarzowi dentyście szansę na przegląd jamy ustnej, wczesne wykrycie próchnicy, a w konsekwencji wczesne leczenie zęba, co ogranicza dalsze niszczenie tkanek i zapewnia łatwiejsze, bo mniej inwazyjne a co za tym idzie tańsze leczenie stomatologiczne. Czasem konieczne jest wykonanie diagnostycznego zdjęcia rentgenowskiego, które oprócz ognisk próchnicy pomaga wykryć ewentualne patologie w tkankach wokół zęba, znajdujących się w kości.
Leczenie chorób przyzębia jest tym skuteczniejsze im wcześniej zostanie wykryte. Profilaktyka periodontopatii (instruktaż higieny, czyszczenie profesjonalne zębów) może nie dopuścić do pełnego rozwoju choroby i nieodwracalnych zniszczeń.
Wizyty w gabinecie stomatologicznym są konieczne także, gdy pacjent nie posiada już własnych zębów. W czasie użytkowania protez zmienia się podłoże w jamie ustnej i protezy przestają pasować. Niedopasowane protezy są przyczyną odleżyn, nie pozwalają na prawidłowe gryzienie, żucie i zaburzają prawidłową mowę. Regularne wizyty u lekarza stomatologa umożliwią podścielenie („odnowienie”) protezy, wykrycie zaburzeń w zwarciu i dadzą lekarzowi szansę na ocenę błony śluzowej jamy ustnej pod protezą.
Profilaktyczne badanie błony śluzowej jamy ustnej, języka i gardła, które wykonuje dentysta w trakcie wizyty kontrolnej pozwoli na ewentualne wykrycie zmian nowotworowych, które we wczesnym stadium są w pełni wyleczalne. Nowotwory jamy ustnej są najczęściej bezbolesne, dlatego chorzy długo nie maja świadomości tej poważnej choroby.

Profesjonalne czyszczenie zębów

Na powierzchni zębów z czasem gromadzi się osad, który powoduje nieestetyczne ich przebarwienie. Osad ten może zostać usunięty przez lekarza stomatologa w trakcie zabiegu piaskowania. Piaskowanie zębów przeprowadza się w zależności od indywidualnych potrzeb pacjenta, np. co kilka miesięcy. Usuwanie osadu z zębów, w szczególności z miejsc trudnodostępnych, daje efekt wybielenia zębów, uniemożliwia namnażanie się bakterii, a w konsekwencji zapobiega próchnicy i periodontopatiom. Piaskowanie zalecamy nałogowym palaczom, osobom pijącym dużo kawy, herbaty oraz pacjentom noszącym aparaty ortodontyczne.

Zabieg przeprowadza się za pomocą piaskarki- specjalnego urządzenia, które kieruje strumień piasku dentystycznego na zęby. Piaskowanie przygotowuje do wybielania zębów oraz stanowi uzupełnienie zabiegu usuwania kamienia nazębnego (skalingu).
Po profesjonalnym czyszczeniu zębów w skład, którego wchodzą zabiegi piaskowania i skalingu, zabezpieczamy zęby specjalnym lakierem w celu wzmocnienia szkliwa zęba oraz lepszego zabezpieczenia zębów przed próchnicą.

Chcesz wiedzieć więcej, masz konkretne pytanie do lekarza? Zapraszamy na wizytę do naszego stomatologa.